Mengapa Bayi Suka Menghisap Jari?

Untuk pengetahuan anda, menghisap adalah tindak balas semula pada bayi, hal ini yang boleh menjadikan bayi mendapat makanan dan juga membuat bayi berasa bahagia dan selamat seperti penyusuan ibu.

Apakah sebab sebenar bayi menghisap jari?

  • Tanda bayi lapar.

Perkara ini adalah sangat baik untuk ibu bapa mengetahui bahawa otak bayi anda sedang berhubung dan ini menunjukkan kecerdasan pergerakan tangan dan mulut bayi dalam keadaan baik. Bayi tidak dapat menonjolkan apa yang mereka mahu sama ada mereka lapar, letih atau marah, mereka hanya menunjukkan reaksi melalui menangis, menghisap jari dan sebagainya.

  • Meningkatkan keupayaan deria bayi.

Jika bayi memasukkan jarinya atau benda ke dalam mulut, ini adalah tanda bahawa mereka lapar. Dengan cara menghisap jari, mereka dapat menerokai keupayaan deria rasa yang dimilikinya.

  • Mulut sebagai fungsi utama.

Bayi mengisap jari-jari mereka, tertidur, terkikik, dan sangat gembira dengan semua ini. Ini adalah manifestasi pertama dari selera makan bayi. Mulut bayi adalah zon keseronokan seksual. Mereka bukan sahaja memenuhi kehendak selera makan daripada menghisap susu ibu, tetapi juga mendapat kepuasan seksual dari keseronokan yang dihasilkan dengan menghisap. Oleh itu, ini adalah manifestasi bayi yang mengalami keseronokan seksual.

  • Menjadikan fungsi tangan bayi lebih mahir.

Bayi akan cenderung untuk meneroka lebih banyak perkara disekeliling mereka. Hal ini akan mengukuhkan koordinasi tangan supaya fungsi tangan bayi menjadi lebih mahir, ibu bapa boleh mengambil membantu nayi dengan bermain dengannya, dengan itu, dari masa ke semasa, bayi akan berhenti menghisap jari secara semula jadi.

Advertisement

Akhir sekali, ibu bapa tidak boleh dengan paksa menghentikan tindakan ini, selagi bayi masih didalam mengawasan ibu bapa dalam aspek kebersihan dan keselamatan, biarkan mereka menghisap sebanyak mungkin, jika tidak, ia akan menjejaskan perkembangan penyelarasan mata bayi dan perkembangan otak bayi.